::Ruang Sedekah::

::tengok sini::

Photobucket

::kalkulator loan rumah::

::Ruang Sedekah::

Anda suka pada blog ini?

Ahad, 11 Disember 2011

ALLAH MENYAYANGI KITA KETIKA KAYA, MISKIN, SIHAT DAN SAKIT


Ibnu Mas'ud r.a berkata : 'Sesungguhnya ada hamba yang sibuk dengan urusan perniagaan dan kepimpinan sehinggalah dipermudahkan baginya. Lalu Allah memerhatikannya dan berfirman kepada para malaikat, 'Palingkanlah perkara tersebut daripadanya, kerana jika Aku permudahkan perkara itu untuknya, Aku akan masukkannya ke dalam neraka'. Lalu Allah memalingkan perkara tersebut daripadanya. Hamba itu pun sentiasa bersikap pesimis dengan berkata, 'Si polan telah mendahuluiku. Si polan telah memperkenakan aku'. Sedangkan kesemua itu sebenarnya anugerah daripada Allah Azza wa jalla.'

Perkara ini diriwayatkan oleh Ath-Thobarani daripada Anas r.a daripada Nabi s.a.w :

Allah Azza wa jalla berfirman :

'Sesungguhnya ada di kalangan para hamba-Ku orang yang imannya tidak akan dielokkan kecuali oleh kemiskinan. Sekiranya Aku limpah ruahkan rezeki kepadanya, dia akan rosak. Sesungguhnya ada pula di kalangan para hamba-Ku orang yang imannya tidak akan dielokkan melainkan oleh kekayaan. Jika Aku memiskinkannya, dia akan rosak. Sesungguhnya ada di kalangan para hamba-Ku orang yang imannya tidak akan dielokkan kecuali oleh kesihatan. Jika Aku membuatnya sakit, dia akan rosak. Sesungguhnya ada di kalangan hamba-Ku orang yang imannya tidak akan dielokkan melainkan  oleh sakit. Jika Aku menjadikannya sihat, dia akan rosak.

Sesungguhnya ada dikalangan hamba-Ku orang yang menuntut satu pintu ibadat, lalu Aku menahannya agar hatinya tidak dimasuki perasaan ujub. Sesungguhnya Aku menguruskan hamba-hamba-Ku berdasarkan pengetahuan-Ku tentang apa yang terkandung dalam hati mereka. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui lagi Amat Mendalam Pengetahuanku'

4 ulasan:

acan ketot berkata...

Allah maha penyayang...

nikeeya berkata...

acan ketot: yes..Allah maha penyayang..

Fieza Sani berkata...

Allah always syg kite,
kite plak time ssh je bru nk syg Allah.. tsk tsk

nikeeya berkata...

NHMS: btul2..kt kna perbanyakkan amalan kt x kra ssh atau sng kn..:)